head> Livet i prästgården: En dag på jobbet

2008/04/04

En dag på jobbet

- Vad gör du nu på ditt nya jobb, egentligen?
Denna fråga har jag fått ganska ofta den senaste tiden. Nåväl, här kommer en liten redogörelse över vad en stiftsadjunkt gör en fredag i början av april:
Arbetsdagen präglades av att Barbro (min diakonkollega) och jag kallat samman de 12 präststudenter och 10 diakonstudenter som ska vigas till sommaren. Från Bräcke (diakonerna...), Lund och Uppsala kom de till Stiftskansliet idag. Passet före lunch ägnade vi åt mediaträning. Stiftets informatörer Lasse och Ulrika samtalade med oss om hur journalister/media fungerar och hur vi kan bemöta dem på bästa sätt. Som präster och diakoner kommer vi varken vi vill eller inte förr eller senare stå där framför kameran eller med en journalist i andra änden av telefonen (tänk Lego-Jesus, eller hur Per?). Efter lunch hade jag en samling med prästkandidaterna där vi gick igenom alla praktiska frågor inför vigningen. Hur går en prästexamen till? Hur många semesterdagar har man som pastorsadjunkt? Vem betalar egentligen kaftanen? När ska vi öva i Domkyrkan? Kan man ha en egen alba? Ja, det blev många frågor och jag hoppas att jag lyckades svara någorlunda på dem.
Innan jag tog pendeln hem igen gick jag igenom mailen (eller eposten. Vad säger du?). Under dagen hade det strömmat in drygt 30 mail från studenterna med frågor och informationer om allt mellan himmel och jord. Efter en timmes klickande och skrivande hade jag betat mig igenom hela inkorgen - en go känsla inför helgen!
Nu väntar Taco-afton med familjen och lite mys framför TV:n. Och imorgon är det smygpremiär för Väröbacka GIFs U9-lag på grusplanen. Om vi längtar? Gissa!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida