head> Livet i prästgården: Uppsala - med oväntat slut på resan

2008/05/18

Uppsala - med oväntat slut på resan

Hm. Jag som trodde att jag var en ordentlig man. Men. Så fel det kan bli. Vi tar det från början:
Jag var i Uppsala för att träffa mina prästrekryterarkollegor från övriga stift. Jag åkte upp på torsdag eftermiddag, sov gott på hotell (med god frukost, Jenny!) och gick på mitt möte på fredagen. När mötet var slut (14.30) satt jag kvar i lugn och ro och fikade och eftersnackade lite med de kollegor som inte hade så bråttom. Mitt tåg gick först 16.10 så det var "no cow on the ice". Vid strax efter tre tänkte jag:
"Nu går jag lite på stan - kanske hittar jag en fin present till min kära hustru som fyller år snart och så hoppar jag på tio över fyra-pendeln". Kvart över tre tog jag fram biljetterna för att (trots att jag hade full koll på allt, trodde jag) dubbelkolla tiden.
AAAAHHHHH!
Tåget som gick 16.10 var inte pendeln från Uppsala - utan X2000 från Stockholm. Pendeln från Uppsala gick 15.10. Ridå.
För första gången i mitt liv har jag på grund av slarv/felaktig självsäkerhet/övertro på min egna förmåga missat ett tåg.
Det var bara att knalla in på SJs biljettkontor och försöka fixa en ny biljett till Sveriges framsida. Trodde jag.
"Tyvärr, alla tåg till Göteborg är fullbokade. Nästa lediga plats har jag i morgon lördag kl. 10.10. Vill du att jag ska boka den?".
AAAAAHHHHH!
Men så fick det bli.
Nu låter denna händelse som något väldigt tråkigt eller misslyckat. Men det hela slutade faktiskt i dur. Efter att jag per telefon förklarat för familjen hemma i Värö hur landet låg fick jag tag på min gode vän Anders som bor strax utanför Stockholm.
"Åh, så kul, klart du kan sova hos oss. Dessutom är det hockeysemi i natt och jag har gärna lite sällskap när jag ser den". Tur att man har kompisar från förr och en uppdaterad lista med telefonnummer i mobilen! Mitt misstag slutade med en fantastisk trevlig kväll i Järfälla i goda vänners lag. Spagetti och köttfärssås, ekologiskt vin, popcorn, möte med vännernas fjärde barn (fatta! Dom har 4 barn mellan 8 månader och 9 år! Fanns det leksaker på golvet? Gick tvättmaskinen hela tiden? Hade föräldrarna sovit lite för lite? Skiter björnen i skogen?) och hockeysemi.
Men det var grymt skönt att komma hem - även om det inte gjorde så mycket att det blev en dag försent.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida