head> Livet i prästgården: Flera inlägg på en gång

2009/06/06

Flera inlägg på en gång

Det är mycket nu...här kommer en sammanfattning av både himmelska och världsliga händelser.
Just nu sitter jag framför TV:n och ser på Sverige-Danmark. Hon den där Ernman har sjungit nationalsången och i just detta nu blåser domaren straff....Källström missar. Skit!
Mycket har hänt sedan senaste inlägget här på bloggen.
I fredags fick jag medverka på en begravning av en kollega. Den döde har varit kyrkoherde här i Värö under en längre period för rätt så många år sedan. Under min tid som tjänstgörande präst här hade jag en hel del kontakt med honom. Nu har han fått sluta sina dagar. En f.d domprost (den lille) och jag fick leda begravningen. Det blev en mycket fin stund.
Idag har vi upplevt en dag i fotbollens tecken (igen!). P11-match för sonen och hans Varöbacka/Norvalla mot Tvååker/Galtabäck. Vi mötte dem i Elefantcupen (där ett lag måste vinna - det är ju cupens idé) för några veckor sedan. Då blev det 3-3 vid full tid och sedan förlust på straffar. Idag slutade seriematchen....3-3 (den matchen fick sluta oavgjort. Var sin poäng till serietabellen). Vi var med andra ord precis lika bra. Sonen spelade först mitt, sedan back och till sist på topp. En 2000-talets Erlingmark. Men han gjorde det bra tycker jag. Efter fem matcher ser lagets siffror ut som såhär: 5 3 1 1 24-16. Jag utgår ifrån att läsarna av denna blogg vet hur man uttyder dessa siffror...
Efter matchen hade sonen två kompisar på besök. Efter ett pass på studsmattan bestämde sig pojkarna för att ordna med lite fika. De tillverkade 3 st. chokladbollar modell café. Stora som snöbollar blev de. Grabbarna hade kul och skötte bakandet helt själva.
I morgon blir det mer fotboll. Sonen ska hoppa in i P9-laget. Det ska bli spännande att se hur sonen kan anpassa sig till den åldern. Får vi hoppas på ett mål?
Sedan är det dags för årets mest intensiva arbetsvecka: Först Sommarkurs i fyra dagar på Helsjön med blivande diakoner, musiker, pedagoger och präster. Årets tema är "Ledarskap i församlingen". Därefter är det dags för prästexamen i Domkapitlet och som seden bjuder åker vi därefter direkt på en mini-retreat. Fredagen avslutas med biskopsmiddag. Och på söndag är det prästvigning. Vi får se hur många nya inlägg som hinns med den kommande tiden...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida