head> Livet i prästgården: En prästs vardag

2007/08/05

En prästs vardag

Så lider den första arbetsveckan efter semestern mot sitt slut. Facit: 6 förrättningar (på kyrksvenska kallas det kyrkliga handlingar). Ja, så är det att vara präst i en folkkyrka på landet. Man kommer i kontakt med så mycket olika människor! I onsdags hade jag den första kyrkliga handlingen: begravning i Värö kyrka. Det var jordbegravning och graven ligger alldeles utanför ingången till kyrkan. Det visade sig att det var lite svårgrävt, minst sagt. Vaktmästarna hade fullt sjå att få till det. Den gamla muren runt den medeltida kyrkan låg tydligen där graven är, så det var hur mycket stora stenblock som helst som skulle plockas bort för att få till en bra grav. Men till slut fick dom till det...
Kyrklig handling 2 och 3 hade jag igår: Vigseldax. Först blev det en båttur ut till Vendelsö, där bröllopsgästerna hade inkvarterats på vandrarhemmet. Vigseln hade vi på stranden. Ulf, vandrarhemsföreståndaren hämtade mig med sin båt. Hm, det är inte varje dag man åker motorbåt till jobbet. Något missöde? Jovars, blomvasen som stod på "altarbordet" välte så vigselbeviset blev alldeles genomvått...
Nästa vigsel var hemma i brudparets trädgård. Dom hade gjort så fint med Rent-a-tent, blommor och allt. Bröllopsmiddagen skulle grillas, så den inhyrde kocken hade laddat med två rejäla grillar. Efter alla år här i Värö börjar jag ju känna dom flesta, så även denna vigsel. Så när jag skulle gå kundejag inte låta bli att uppmana brudgummens kompisar att "gör nu ingenting som inte jag hade gjort". Dom bara flabba och ropade efter mig: "Gunnar, det vet du, det skulle vi aldrig göra!". Jag borde kanske ringt imorse (7.15 ringde min väckarklocka) och frågat hur det gick???
De tre sista kyrkliga handlingarna hade jag idag, ett dop i Stråvalla kyrka (65 "gäster" i dopföljet...) och sedan två dop i Värö kyrka. Alla dop skedde inom ramen för våra huvudgudstjänster. Missöden? Nej, men ett rekord. Ett av dopbarnen var nr. 3 i samma familj som jag har döpt. Alla barnen i den familjen har Totti som mellannamn. Ganska ovanligt - men det säger något om föräldrarnas favoritfotbollsspelare. Sant!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida