head> Livet i prästgården: Snabbvisit i Tyskland

2007/07/16

Snabbvisit i Tyskland



Så var vi tillbaka igen efter en snabbvisit i Tyskland. Vi tog Kielfärjan fram och tillbaka. Syftet med resan var att ta en titt i Opas hus. Min farfar (Opa Reinhold) dog ju i våras så nu står radhuset i Rendsburg och väntar på att tömmas. Vi, dvs Helena, Isak, farmor Karin och jag, åkte dit över en dag för att tillsammans med min faster börja gå igenom huset och dess innehåll. Det blev en dag i nostalgins tecken. Själv tillbringade jag många somrar och jular i detta hus - och nu ska det tömmas. Vad ska man spara? Vem kan tänkas ha behov av alla saker? Vad vill man ha kvar för minnen? Vi fyllde Renaulten med lite tavlor, porslin och andra prylar. I augusti ska jag dit igen för att städa ur huset inför försäljningen. Konstig känsla...
Efter en förmiddag i Rendsburg åkte vi till min kusin och hennes familj. Dom har flyttat till en liten ort strax utanför Kiel. Där blev det kaffe och kaka på klassiskt tyskt sätt och umgänge med Isaks sysslingar Merit och Henrik. Henrik hade längtat sååå efter Isak (eller snarare hans Game Boy. Detta hade tydligen gjort stort intryck på honom vid senaste besöket). Efter en timme i trädgården var det dags att åka tillbaka till den väntande färjan i Kiel. En lång och känslofylld dag gick mot sitt slut.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida