head> Livet i prästgården: Första dagen på jobbet

2008/01/01

Första dagen på jobbet

Okej, boys and girls, i morgon är det dags för den "riktiga" premiären på nya jobbet. Upp i ottan, bil till Kungsbacka (parkera vid Varlakiosken), pendeln till Götet och så en rask promenad till Läppstiftet. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra där i morgon, men det ger sig nog. Kanske bära några pärmar fram och tillbaka i korridoren? Kolla in alla dagstidningar? Här i Värö har vi ju bara HN, men på stiftet finns både GP, Bohuslänningen och ytterligare ett antal lokalblaskor. Sedan måste jag ju testa kaffeautomaten lite mer ordentligt än vad jag gjort hittills: Vad är det egentligen för skillnad på "Chokokaffe" och "Wiener melanche"? Och så lunchen. Det känns ju lite töntigt att ta med en djupfryst hemmagjord lasagnebit i plastpåse på Kungsbacka-pendeln, så jag tvingas väl att äta en Dagens på någon av alla lunchrestaurangerna vid Lilla Bommen. Det är en tuff tillvaro på stiftet.
Eftermiddagen är i alla fall fullbokad. Då har biskopen och domprosten den årliga nyårsmottagningen, denna gång i Gustavigården. Där minglar man med en massa präster och diakoner och dricker buljong (sant!) och utbyter vad jag kallar personinformationer (andra skulle eventuellt kalla det för skvaller. Men präster skvallrar inte, det är en omöjlighet. Vi vet inte hur man gör). Innan jag tar pendeln hem igen får jag nog ta en sväng på stan och kanske shoppa lite. Det ska ju märkas att man bytt arbetsplats. Eller vad tycker ni?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida