head> Livet i prästgården: Laddar inför Skottland

2010/03/16

Laddar inför Skottland

Mars är en händelserik månad om man är stiftsadjunkt. En stor del av min arbetstid just nu går åt till att ordna med praktikplaceringar för alla prästkandidater. Under ett år ska det fram mellan 60-70 praktikplatser. Hur många mail ligger bakom ett års praktikplaceringar? Jag kommer osökt att tänka på den fina gamla psalmen "Jag kan icke räkna dem alla...". Ett tack till alla trevliga, tjänstvilliga präster som gärna tar emot kandidater! Utan er stannar stiftet.
Men jag sitter inte bara framför en dator. I dag har jag varit på Åh stiftsgård och träffat några kyrkoherdar från Bohuslän. Ett av samtalsämnena var "pastorsadjunkter". Det kanske inte låter så märkvärdigt, men det var väldigt givande, tycker jag.
Månaden mars kommer också att innehålla några resor. Biskopen och jag ska till Lund snart men innan dess ska min diakonkollega och jag åka till vårt vänstift i Glasgow/Skottland. Det blir finfint! Där ska vi prata om framtida utbyten av präster och diakoner. Och uppleva lite av Anglikanien. Nice!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida