head> Livet i prästgården: Vinkällare blir vinvind

2007/03/12

Vinkällare blir vinvind



Jag har under en längre tid våndats inför ett problem. Det är ju så att jag samlar på viner och har försökt bygga upp en liten vinkällare. Vinerna har jag förvarat i prästgårdskällaren fram tills för några månader sedan. Då sattes det, som jag tidigare skrivit om här på bloggen, in en pelletspanna med tillhörande pelletsförråd. Och kan ni tänka er - utrymmet för mina viner är borta. Där det i höstas låg australiska Shiraz sida vid sida med Bordeaux:er och tyska Riesling, där står nu en tank med 5 kubikmeter pellets (bild nr 1).
Under vintermånaderna har jag likt professor Baltasaar funderat och funderat och funderat. Någonstans på alla dessa 370 kvadrat som vi bor på borde man ju kunna förvara vinerna. Men jag har inte hittat något bra ställe - förän nu. Jag har bestämt mig att trotsa alla konstens regler och inrätta min vinkällare på övervåningen. Ja, jag vet. Viner ska lagras vid en kall (cirka 13 grader) och jämn temperatur. Men det kan jag inte fixa någonstans. Så nu tänker jag städa ur förrådet (bild nr 2) i den nordöstra delen av övervåningen och göra om den till, ja, vad ska man kalla det? Vinvind får det bli.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida