head> Livet i prästgården: Allsvenskan 2008 - mitt tips

2008/03/20

Allsvenskan 2008 - mitt tips

Alla har väntat. Eller i alla fall några. Eller kanske en. Men här kommer i vilket fall som helst min gissning hur det går i Allsvenskan 2008. Nytt för i år är att serien består av 16 lag (tidigare var det 14). Och såhär kommer serien att se ut efter 30 omgångar:
1. IFK Göteborg. Ja, vi försvarar guldet. Med köpet av danske målisen Kim Christiansen la herr Mild den sista pusselbiten i vinnarbygget.
2. Kalmar FF. Topp 5 de senaste åren. Nästan samma trupp. Gör flest mål. I år når Kalmar till stora silvret.
3. Malmö FF. Förra året tippade jag dem som 1:a. Som tur var hade jag fel. De blir trea, tack vare att nye tränaren Roland Nilsson lyckas få god stämning i truppen.
4. Elfsborg. Pallade inte trycket förra året, men i år går det lite bättre. Kommer släppa in minst antal mål av alla.
5. Djurgårdens IF. Nåt 08-lag måste ju det gå bra för, även om det bär emot att tippa dem så högt. Djurgården vinner Stockholmsligan.
6. GIF Sundsvall. Årets överraskning. Ingen har räknat med att just detta lag ska gå bra, men det gör de! Vinner de sista 4 matcherna och avancerar tack vare det.
7. Helsingborgs IF. Hamnar på övre halvan av tabellen tack vare en viss Henke Larsson. Men det blir säkert hans sista säsong.
8. Halmstad BK. Ett mittenlag. Tråkigt lag, tråkig arena.
9. Hammary IF. Nja, bajen tvingas spela 4 matcher utan publik pga läktarvåld.
10. Örebro SK. En av många föreningar med konstgräs. Visste ni att Bern arena ligger i Närke?
11. Göteborgs Allmänna Idrottssällskap, kallas även för GAIS. Sorry, ni kommer aldrig att bli nåt. Skinnvästmaffian får fortsätta att lära sig konsten att förlora.
12. IFK Norrköping. Biskopens favoritlag klarar kontraktet men så mycket mer är det inte. Kan ni höra hur gnälligt det låter när Norrköpings supportrar ropar "Kom igen nu, gubbar!".
13. Gefle IF. Tänk bara hur det gick för hockeykollegorna i Brynäs. Nix. Det här blir inget.
14. Trelleborgs FF. På tjongavallen tar man några pinnar, men man får kvala.
15. Ljungskile SK. Verklighetens Åshöjden åker ur igen efter en säsong. Men man tar 3 poäng borta mot laget på 16:e plats.
16. Solna AIK. Den enda platsen jag kan tänka mig att tippa förortslaget från östkusten. Vissa lag gillar man. Andra lag gillar man inte. Och nu uttryckte jag mig milt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida