head> Livet i prästgården: Älgar och sånt

2006/12/21

Älgar och sånt

Ikväll körde jag till Stråvalla kyrka för att vara med på "Sånger i juletid", en musikgudstjänst. Vägen dit slingrar sig genom skog och åkermark (den kallas för övrigt för prästavägen, för där red prästen med häst och vagn varje söndag förr i tiden). När jag närmade mig stället där man kör under Ringhalsledningarna kom plötsligt först en och sedan två älgar upp på vägbanan. Det är första gången det händer mig att en älg står två meter framför bilen och stirrar på en. Det var ingen fara, jag hann att bromsa, men ändå. Lite läskigt var det. Efteråt körde jag extra långsamt. Då slog mig tanken: Varför kör man extra långsamt just nu? Statisktiskt sett borde det vara mitt livs minst sannolika tillfälle att möta djur på vägen igen. Det var ju typ 2 år sedan senast jag såg rådjur på vägen. Så om jag för några hundra meter sedan hade älgar på vägen, så kan det väl knappast hända en gång till ikväll. Men ändå körde jag långsamt, det kändes bäst. Då hände det: En kilometer från älgmötet ser jag ett rådjur komma upp mot vägen. Hur sannolikt är det?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida