head> Livet i prästgården: De 100 godaste vinerna...

2007/04/10

De 100 godaste vinerna...

Köpte senaste numret av "Allt om mat" idag. Bland alla goda recept fanns en lista över vad journalisterna anser vara Systemets 100 godaste (mest prisvärda) viner, alltså mest vin per krona (ej att förväxlas med YPK. Det är något annat...). På listan fanns allt från billiga men goda "rööötjut" till snofsiga Chablis:er och Bordeaux:er.
Vid en koll visade sig att jag har smakat 32 av dessa 100 viner. Man kan ju minnas fel men jag har ganska bra koll på vilka viner jag druckit så siffran borde vara någorlunda rätt. 32 av hundra innebär att det finns en hel del att göra. Man skulle kunna säga: Sommaren är räddad! Dock finns ett problem. Systemet i Varberg har ett SUPERKASST utbud av viner så en av anledningarna till att jag inte provat fler av godingarna beror nog på det. Det blir till att bunkra upp nästa gång jag är i Nordstan (eller Focus-huset i Gårda). Så om någon blogg-läsare hade tänkt att besöka Prästgården i sommar, här kommer ett tips: Köp senaste "Allt om mat" och kolla in listan. Införskaffa några (gärna de som kom på plats 15, 19 och 74) av de 100 flaskorna så lovar jag att ordna med god mat. Det kan bli en vinprovarkväll att minnas!
Jaså: Någon som är nyfiken på vilket vin som toppade listan? "Brolio (Barone Ricasoli)" för 96 spänn. En italienare som jag inte druckit än - men den ligger på vinvinden (f.d vinkällaren). Om jag minns rätt var det en present från familjen Philipsson för ett tag sedan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida