head> Livet i prästgården: Gott och blandat

2007/04/05

Gott och blandat

Som ni vet så är jag gräsänkling i några dagar. Det innebär bland annat att jag fått lyssna på P1 en del (i vanliga fall finns ju mitt alldeles egna P1 här hemma...). Men det betyder också att bloggen blir mitt enda sätt att berätta om vad jag har varit med om idag. Därför följer här ett litet sammandrag av dagens begivenheter i Värö. Ni bloggläsare får agera förstående lyssnare till en nyss hemkommen präst som känner sig lite ensam....
* Morgonmässa i Torpa kyrka tillsammans med de övriga prästerna i kontraktet under ledning av vår suveräne prost Björn. Skärtorsdagen har (i alla fall här hos oss i Varberg) blivit dagen då vi präster får påminna oss om våra prästlöften, vilket också skedde vid mässan. Ett fantastiskt sätt att inleda själva påskdagarna på.
* Predikoskrivande. Det tar sin lilla stund att förbereda påskens alla gudstjänster. Blev avbruten av vaktmästar-Erik. Vi gick till prästgården och ställde i ordning piano m.m i det nytapetserade rummet. Tack Erik!
* Begravningsgudstjänst i Stråvalla. Bertil i Maha (gården kallas så) blev vigd till den sista vilan idag.
* Jag har hämtat min nya cykel! Jag har beställt en Skeppshult på cykelaffären i Varberg och idag var det dags att hämta den. Jag fick skjuss av Elisabet, vår kantor (Tack!), och sedan var det bara att cykla hem. Det gick ganska bra. 2 mil i strävig motvind är ingen höjdare, men det var superkul att testa den nya cykeln.
* Akut besök på äldreboendet - det är sånt som händer.
* Skärtorsdagsmässa i Värö kyrka på kvällen. Rebecca höll i beredelseordet och vi hjäptes åt med nattvarden. Det är en stor lyx att vara flera som tjänstgör vid en mässa.
* Vid kvällsmaten hörde jag på Radiosporten. De gick igenom experternas tips inför den allsvenska säsongen. De tre exeperterna i studion tippade att blåvitt skulle floppa i år. Ha! Det var inte mycket till experttips. Blåvitt äger! Det blir 3-0 i premiären imorgon mot Trelleborg. Någon som tror mig?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida