head> Livet i prästgården: Luthers lära om kallelsen...

2007/03/20

Luthers lära om kallelsen...

Har ni hört talas om Dr. Martin Luther och hans lära om kallelsen? Den gamle munken menade att det finns en inre och en yttre kallelse (underförstått: till prästämbetet). Den inre kallelsen är svår att beskriva men kan liknas vid en övertygelse som växer fram inom en människa med innebörden "Det är nog präst jag ska bli". Den yttre kallelsen handlar om att människor i ens omgivning och i förlängningen kyrkan som institution bekräftar den inre kallelsen och säger: "Ja, vi (alltså kyrkan/församlingen) tror att det är präst du ska bli". Den yttre kallelsen bekräftas sedan genom prästvigningen som utförs av en biskop. Det måste föreligga både en inre och en yttre kallelse för att någon ska prästvigas.
I vårt stift har biskopen en antagningsnämnd som ska hjälpa honom att pröva den yttre kallelsen hos prästkandidaterna. Nämnden består av några präster, diakoner och en läkare - och i denna nämnd ingår även jag sedan en tid tillbaka. Imorgon ska jag åka iväg på den första antagningskonferensen (onsdag - fredag) på Helsjön och träffa ett antal kandidater för samtal. Det känns både lite läskigt och spännande! Hoppas att jag kan bidra med något vettigt, även om jag känner mig väldigt liten inför det här uppdraget. Bloggen får i alla fall vila några dagar - vi hörs till helgen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida