head> Livet i prästgården: Vill du ha kaffe?

2007/05/30

Vill du ha kaffe?

Vill du ha kaffe? Den frågan har jag fått tre gånger idag. Att arbeta som präst innebär att man då och då gör hembesök. Ibland flera hembesök på en och samma dag. Tre, till exempel. Att få kaffe och fikabröd tre gånger på en dag sätter sina spår (jag tänker faktiskt inte på midjemåttet). Jag vet, det är inget som hindrar att jag säger "nej, tack" till erbjudanderna, men det är liksom lite svårt för mig att inte tacka ja. Att sitta vid ett tomt bord och prata om livet, husrenoveringar, döden, barnuppfostran och tron på Gud är svårare än när man har en kopp kaffe med dopp framför sig. Så det är bara att gilla läget. Men som sagt: en sån här dag sätter sin spår. Två dopsamtal och ett sorgehusbesök får i alla fall mig att längta efter något salt och något fiberrikt. Det får bli gröt till frukost imorgon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida