head> Livet i prästgården: Prästvigning

2008/01/12

Prästvigning

Så var det dags för den första prästvigningen i min nya tjänst. I morgon blir det högtidlig gudstjänst i Domkyrkan med och för de tre kandidaterna. De har haft en händelserik vecka med min företrädare Maria och mig som "guider". I torsdags var det prästexamen inför domkapitlet på temat "Jesus vem är du? - Kristusbilder för vår tid". Kandidaterna var supernervösa men det gick som hejsan. Sedan åkte vi iväg ett dygn för uppladdning (Stilla dagar) på Helsjöns folkhögskola. Medan kandidaterna gick in i en mini-retreat ägnade Maria och jag tiden åt att prata igenom alla prästkandidater som är inne i systemet. Just nu är de drygt 100. Vad behöver NN för praktik? När ska NN återuppta studierna? Vem behöver lite extra uppmuntran och vilka ska komma på antagningskonferens till våren?
På fredag kväll var det dags för middag hemma hos biskopen. Prästkandidaterna, deras assistenter och annat löst folk (såna som Helena och jag) hade en härlig kväll tillsammans. Det samtalades om allt mellan himmel och jord, med en viss betoning på lokal kyrkohistoria.
Jag vill också passa på att rikta ett stort och varmt TACK till svärmor Eva som fixat till byxorna till min kaftan. Den ska jag ju använda i morgon och av skäl som jag inte vill gå in på behövde byxorna justeras en aning (de är trots allt från 1900-talet...). Hur som helst: byxorna passar väldigt bra och nu är det bara att vila sig i form till i morgon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida