head> Livet i prästgården: Glad påsk!

2009/04/12

Glad påsk!


Sommaren 2008 sågade vi ner hur mycket sly som helst här på tomten. En av grannarna kom och hämtade allt med sin traktor och la det på sin åker. Sedan dess har vi vetat: Påskafton 2009 hälls det diesel på högen och sedan...schwofff!
Enligt initierade källor var det idealiska förutsättningar. Torrt, men inte för torrt, en mycket lätt östlig bris och inget regn de senaste dagarna. Efter tre tändstickor hade det tatt sig. Cirka 30 personer samlades på en åker i Nordvära för att se ett års slyröjning brinna upp. En riktig påskaftonshappening på landet.
Idag har det också varit happening, fast av ett helt annat slag: Återinvigning (eller vad det kan tänkas heta) av Bua kyrka. Den har varit stängd sedan november för renovering. För egen del var det med stor spänning jag åkte dit. I mitt förra jobb som kyrkoherde i pastoratet fick jag vara med och ta fram ritningarna för ombyggnationen. Sedan tog andra över. Jag har inte satt min fot där sedan jag bytte jobb, men med tanke på vilka fantastiska människor som jobbar här i pastoratet var jag inte det minsta orolig över resultatet. Jag hade ganska höga förväntningar - och jag blev inte besviken. Det kändes inte som en ombyggnation, det kändes som en helt ny kyrka. Ny entré, nytt kyrktorg, nytt golv i kyrkan, läktaren var borta, orgeln framflyttad, allt var nymålat och på taket sitter solceller som producerar el - den första kyrkobyggnaden i Sverige som har en sådan finess! Tyvärr har jag ingen bild från dagens gudstjänst, men jag kan lova att det var en riktig fest. Över 170 personer hade samlats för att ta kyrkan i bruk igen. Så idag var det extra lätt att säga: Glad påsk!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida