head> Livet i prästgården: Dymmelonsdag

2009/04/08

Dymmelonsdag

Om du har hört en kyrkklocka ringa idag har den kanske, kanske låtit lite mer dämpad än vanligt. Inte så konstigt, för idag är det dymmelonsdag. Du som vill veta mer - testa att googla!
Själv har jag varit i en bokaffär i Götet och hämtat en bok som jag beställt. Den kommer ända från England. "The archbishop of Canterbury´s lent book 2009". I Anglikanien har man som sed att inför fastan ge ut en bok som på något sätt kan tjäna som vägledning under de 40 dagarna fram till påsk. Tyvärr var leveranstiden till Sverige något lång, så av de 40 dagarna är inte så många kvar. Jag får väl läsa fort. Årets bok verkar spännande. Underrubriken är "Why go to Church? The drama of the eucharist".
Den inleds med en klassisk historia (i min översättning):
En söndagsmorgon väcker en mor sin son.
- Du måste gå upp nu, dags att gå till kyrkan.
Sonen svarar:
- Jag vill inte, det är så tråkigt där!
Mamman igen:
- Men du måste!
Sonen:
- Jag vill verkligen inte. Varför måste jag gå dit?
Mamman:
- För det första så vill dom andra att du kommer och för det andra är du faktiskt församlingens kyrkoherde!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida