head> Livet i prästgården: Årets mest händelserika vecka?!

2010/06/12

Årets mest händelserika vecka?!

Medan ljudet av Vuvuzelor ringer i mina öron försöker jag fundera över om detta är årets mest händelserika vecka. Antagligen är det så.
Det hela började redan i söndags med att jag åkte till Helsjön för fyra dagars sommarkurs på temat "Församlingsväxt" tillsammans med 50 studenter. I och med att vi "bara" var två ledare var det en hel del att fixa med. Men det blev väldigt, väldigt bra, tycker min diakonkollega Barbro och jag. Och om vi får tro utvärderingarna så var kursen mycket uppskattad av studenterna. Huvudtalare var Fredrik Modéus. Han talade en hel dag utan manus - men hur strukturerat och pedagogiskt som helst. Han var grym!
På onsdag åkte jag direkt från sommarkursen upp till Göteborg och Domkyrkan. Där var det övning inför söndagens prästvigning. Åtta mer eller mindre nervösa kandidater fick känna på hur en prästvigning går till. Jämförelsen kan upplevas lite naiv men en prästvigning påminner faktiskt en hel del om en konfirmaiton: En högmässa där det händer nåt ovanligt mitt i.
Natten mellan onsdag och torsdag fick jag sova hemma - sedan var det dags att packa väskan igen. Torsdagen inleddes med prästexamen i Domkapitlet ("Vad är tro - annat än bön?" var temat för årets examen). Därifrån åkte vi på "Stilla dygn" tillbaka till Helsjön. De åtta kandidaterna fick ett dygn på sig att ladda batterierna. Från Helsjön åkte vi direkt till Örgryte och middag med biskopen (jo, radion var på i bilen. Stiftsadjunkten ville ju inte missa VMs första match...). Som alltid blev det en trevlig och avslappnad tillställning.
Idag har jag varit ledig. En skön mix av trädgårdsarbete och fotboll. Precis vad jag behövde!
En dag kvar av veckan - och då smäller det! Prästvigning i Domkyrkan. Det blir grejjer, det. Samtidigt som jag går i procession i kyrkan kommer sonen att spela bortamatch mot Tvååker/Galtabäck. Läge att kolla om jag fått nåt resultat-SMS när jag kommer ut i sakristian efteråt...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida