head> Livet i prästgården: Början på en lång resa...

2007/04/12

Början på en lång resa...

Min blogg-kompis (och ingifte svåger) Per har ju berättat om att församlingen där han arbetar i påskas har invigt en ny kyrka. Efter en lång process har man äntligen nått målet. Själv står jag i andra änden av något liknande, nämligen i början av ett ombyggnadsprojekt av Bua kyrka. Idag hade vi det första mötet med byggkommittén. Målsättningen är att skapa en mer välkomnande entré genom att bygga ut kyrktorget samt att fräscha upp kyrkorummet.
Att få vara med och planera ett (nytt) kyrkorum är, kan jag tänka mig, varje prästs dröm. Kollegor: Håller ni med? Få utrymmen är en så tydlig spegelbild av hur vi människor tänker oss Gud. Att möblera ett kyrkorum är att försöka beskriva Gud. Det kanske låter lite pretentiöst, men jag tror att det är så. Till skillnad från Gud själv så är våra (i det här fallet ekonomiska) resurser begränsade, så vi får se hur mycket förändring det blir i Bua. Välkomna våren 2009 för att se hur det blev!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida