head> Livet i prästgården: 1:a maj-tåg

2007/05/02

1:a maj-tåg

Så har det hänt: Jag har gått i ett demonstrationståg på första maj. Hur är det möjligt? Det är ju ingen hemlighet att inte står S eller V som första bokstav på de valsedlar jag lägger i de vita kuverten när det är val. Hur kommer det sig då att jag, i alla fall rent tekniskt, har demonstrerat på första maj? Det finns faktiskt en förklaring: Helena, Isak och jag var i Lund för att hälsa på Sarah och Andreas som just flyttat (till en jättefin lägenhet!). När vi skulle ta oss hem från stan skulle killarna ta bilen och tjejerna gå. Isak utropade det hela till en tävling mellan könen. Så tjejerna promenerade iväg i riktning mot Bokbindaregatan och vi killar gick mot parkeringsplatsen för att ta bilen. Det var då det hände. Från ingenstans dök det plötsligt upp: Tåget. Först några poliser och sedan en orkester, fanbärare, folk med små ryggsäckar, plakat och så vidare. Vi stod på ena sidan av gatan, på andra sidan låg parkeringsplatsen och däremellan: ett jättelångt första-maj-tåg. För att ta oss till bilen var vi alltså tvingade till att passera igenom tåget. Det var lättare sagt än gjort. Har du någonsin försökt att gå på snedden igenom en folkhop som demonstrerar? Det går inte! Det är liksom inte bara till att stanna hela tåget och säga "ursäkta, men jag måste passera förbi här". Vi hade inget annat val än att för några meter marschera med i tåget för att på det sättet ta oss från den ena sidan till den andra. Så (även om jag inte skanderade några slagord eller höll upp några plakat) nu har jag begått min första-maj-tågs-premiär. Det blev bara några meters demonstrerande, men ändå. Tänk om någon fångat det hela på bild och nu vill hänga ut mig som vänsterprästen? Är det någon som kommer att tro på min version av varför jag gick med i tåget? Hur det gick i tävlingen? Killarna vann (tacka vare att tjejerna maskade de sista metrarna).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida