head> Livet i prästgården: Kort lägesrapport

2007/06/12

Kort lägesrapport

Det är bråda dagar för kyrkoherden i Värö - som så ofta i början på juni. Arbetsuppgifterna gör att jag åker fram och tillbaka mellan glädje och sorg, trivialiteter och djupt allvar, solskenshistorier och ångest.
Idag har jag varit på Helsjöns folkhögskola och haft en föreläsning tillsammans med min prästkollega Gunilla. Vi har haft ett seminarium för blivande präster om predikan. Hur är en bra predikan? Vem predikar jag för? Vilka är fallgroparna? Det var väldigt spännande att höra deras egna funderingar och det väckte en hel del minnen till liv. Tänk när man ännu studerade i Uppsala och allt prästjobb bara var "i teorin". Efter åtta år i församlingstjänst har en hel del hänt i min syn, både på mig själv och på predikantens uppgift.
Kvällen tillbringade jag i församlingshemmet där vi hade förträff inför sommarens resa till klostret Taizé i Frankrike. Prosten var och informerade alla deltagarna om resan. Också det spännande. Vi blir 40 personer från Värö och grannpastoratet Lindberg som ska leva med munkarna i detta märkliga kloster i en vecka i juli. Helena och Isak ska också med. Isaks största undran inför resan är om han kommer att få se några "barnförbjudna" filmer på bussen på vägen ner. "Pappa, tror du dom visar Sagan om ringen???" Vi får väl se vad som passerar genom prästcensuren...
Kvällens program gjorde att jag missade IFKs bortamatch mot Djurgården. Lika bra det. Stockholmarna vann med 2-1. Har inte hört något mer om matchen, men jag tröstar mig med att 08-ornas segermål inte kom på övertid. Det finns inget värre än motståndarmål på tilläggstid.
Inför morgondagen bär jag på en viss ångest. Jag ska ha något så unikt som en trippelbegravning. Det är en ytterst tragisk historia som imorgon får sitt jordiska slut på kyrkogården i Stråvalla. Enligt "di gamle" är det första gången i modern tid som vi jordfäster tre kistor på samma gång här i pastoratet. Ja, det är mycket man ska vara med om i det här yrket. Och det är många tvära kast: Blivande präster, församlingsresor, fotboll - och så begravningar. Allt på en och samma gång. Det gäller att hänga med i svängarna!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida