head> Livet i prästgården: Herrmiddag

2007/09/14

Herrmiddag

Isak och jag har prästgården för oss själva några dagar - Helena är på resa i Luthers fotspår i Tyskland tillsammans med Stiftsstyrelsen. Igår kväll såg vi på "Niklas mat" på TV och Isak blev väldigt inspirerad. Han ville absolut har en matlagningskväll. Jag var inte särskilt svårövertalad. Vi beslutade oss för att ordna med en herrmiddag. Isak fick bestämma menyn och jag handlade. Maten lagade vi tillsammans. Utifrån Isaks önskemål försökte jag fixa ihop en meny. Här ser ni Isaks önskemål och hur det blev:
Förrätt: Nåt köttigt med stark god sås. Och så ska det vara blad på.
Det blev kycklingfilé, serverat på rostat bröd med en sås bestående av honung, olivolja, balsamvinäger och lite sweet chili. Det hela toppades med mosarellaost, körsbärstomater och basilikablad.
Huvudrätt: Sånt där dyrt kött med hackad potatis och brun sås.
Det blev (efter några följdfrågor ställda av målsman) oxfilé med hasselbackspotatis (borde faktiskt heta hackad potatis) och portvinssås.
Efterrätt: Nåt med frukt fast inte fruktsallad och så glass och smält choklad.
Det blev hallonpaj med chokladtäcke och en kula vaniljglass.
Till detta serverades Sprite och Bordeaxvin. Jag har mått sämre...tack Isak för en underbar kväll.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida