head> Livet i prästgården: Hemma igen

2007/10/20

Hemma igen

Hemma igen efter några intensiva dagar i Oslo. Några iakttagelser:
* Svenska kyrkan är en ankdamm: Om man pratar med "vem-som-helst" dröjer det inte länge innan man kommer fram till en gemensam bekant. Exempel: Det visade sig ganska snabbt att en av kursdeltagarna kände Per Johansson, legendarisk kyrkvaktmästare från Arboga/västra stranden av Mälaren. Samma person är dessutom gift med en präst som jobbar i Önsta...samma församling som en viss Per Wilder jobbar i. Som sagt, ankdamm var ordet.
* Norge är dyrt (se även föregående inlägg): Vad skulle du betala för en (i och för sig väldigt god) "Dagens lunch" på en konferensanläggning? Inte 280 norska kronor i alla fall antar jag. Men det gjorde jag. Bordsvatten och kaffe på maten ingick i priset, inget annat.
* Powerpoint: Under konferensen har jag lyssnat till 10 föredrag. 8 av dem innehöll en Powerpoint-presentation. Hot eller möjlighet?
* Norge är dyrt, del II: På rummet fanns det en minibar. Vad hade du betalat för ett billigt franskt vin i en 18,5cl stor flaska? Inte 125 norska kronor antar jag. Inte jag heller. Jag drack vatten.
* Dresscode: Jag tycker alltid det är intressant att se vad folk har på sig för kläder på den här typen av tillställningar. Om man är man gäller: Skjorta (ev. kavaj första dagen) och jeans. Till detta Eccoskor eller seglarskor. Är du kvinna ska du ha svarta byxor, en liten klack på skon och gärna nån form av sjal, helst ganska lång.
* Datorer: Men glädje kunde jag konstatera att flera kursdeltagare (samt andra människor jag såg på anläggningen) hade en bärbar Mac, populärt kallad iBook. Är det Sieg Larssons förtjänst?
* Och så till sist: Efter hemkomsten har vi haft en mysig kväll och sett på TV. Bland annat såg vi Babben Larssons program där gästerna ska klara ett test. Under fem minuter blir de utsatta för olika skämt - och de får inte skratta. Två av kvällens tre gäster klarade det. Vem skulle du nominera till den leken? Jag tror att Lars Eckerdal på ett galant och autentiskt sätt skulle klara det hela...(detta sagt i vördnad utan ironi. Han var/är en väldigt duktig biskop). Däremot tror jag att ingen av systrarna Olsson skulle klara särskilt länge i samma tävling...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida