head> Livet i prästgården: Universitet

2008/02/08

Universitet

Idag har jag varit på teologiska institutionen i Göteborg. Där skulle jag möta de studenter som börjat läsa teologi denna termin. Min uppgift var att presentera kyrkans tankar kring det här med att utbilda sig till präst: Intresseanmälan, antagning, kontakt med biskop, praktik och allt annat som hör till. Jag tror att det gick bra. Dom såg ut att lyssna i alla fall.
Självklart väcker ett sådant besök minnen. Tänk när man var nyanländ i Uppsala och hela utbildningen låg framför en. Det var tider det!
Efter mitt lilla föredrag promenerade jag förbi näckrosdammen ner mot Avenyn. Inom mig var jag uppfylld av nostalgiska minnen från en svunnen tid. Men man minns ju bara det roliga. Jag tänkte ju inte på att man bodde i en alldeles för trång lägenhet. Att man flyttade 6 gånger på 5 år. Att man bara hade 7000 kr att leva på varje månad Att tentaångesten faktiskt var en mycket påtaglig realitet. Att det alltid var motvind vart man än cyklade. Att det aldrig var några bilder i böckerna man skulle läsa. Att jag idag har en skuld på över 200.000 som jag måste betala tillbaka till CSN. Nej, sådana oväsentligheter tänkte jag inte på när jag promenerade genom duggregnen - och varför skulle jag?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida