head> Livet i prästgården: På resande fot

2009/11/10

På resande fot

Så var det dags att vara på resande fot igen. Dagen inleddes med ett besök på Helsjöns folkhögskola. Där träffade jag de som går Svenska kyrkans grundkurs. Mitt pass handlade om prästyrket och prästutbildningen. Hur blir man präst? Vad gör en präst egentligen? Varför behöver kyrkan präster?
Sedan åkte jag i det snöblandade regnet upp till Göteborg för att sätta mig på tåget till Uppsala. Nu är jag här och drabbas (som alltid) av en stor portion nostalgi. Domkyrkan, Fyrisån, kollektivet på Sturegatan, alla cyklar och nationer med mera, med mera. Denna gång ska jag stanna i Uppsala flera dagar. Först är det en konferens för landets stiftsmedarbetare som sysslar med rekrytering. Sedan avslutas Uppsalavistelsen med en heldag tillsammans med mina prästkollegor från de andra stiften. Det är ett härligt gäng och jag ser fram emot många goa samtal och möten dessa dagar. Och en och annan promenad i kvarter som väcker studentminnen till liv.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida