head> Livet i prästgården: Utfrågning av biskopskandidater

2011/03/07

Utfrågning av biskopskandidater



Om en vecka ska det väljas ny biskop för Göteborgs stift. Vid nomineringsvalet före jul vaskades det fram åtta kandidater som alla fått minst 5% av rösterna. I morgon, tisdag, är det dags för en utfrågning av de nominerade i Domkyrkan. Det ska bli väldigt intressant och spännande! Jag vet inte riktigt hur utfrågningen är upplagd men jag kan tänka mig att vi kommer att få höra en hel del om visioner och kyrkans framtid. Den som vill kan antingen följa utfrågningen på plats, eller så kan man se det hela på weben via www.svenskakyrkan.se/goteborgsstift. Där finns redan nu en presentation av de åtta kandidaterna (och där har jag "lånat" bilderna).
Hur väljs biskopen då?
Jo, alla präster och diakoner har rösträtt och lika många förtroendevalda, totalt cirka 1300 personer. Vi kommer att rösta i våra respektive kontrakt (vi stiftsnissar röstar i Domprosteriet). Om ingen kandidat får 50% av rösterna nästa tisdag (15/3) blir det en andra valomgång mellan de två som fick flest röster. Detta eventuella men väldigt troliga andra val äger rum den 31/3. Vem det blir? Nej, det har jag faktiskt ingen aning om.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida