head> Livet i prästgården: Varför fotboll?

2006/10/23

Varför fotboll?

Varför är man intresserad av fotboll? Varför engagerar man sig så i hur det går för 11 man som springer runt på en gräsyta och jagar en boll? Såhär i slutet av säsongen är dessa och liknande frågor verkligen befogade. Ikväll spelar Blåvitt mot Kalmar på G:a Ullevi. Hur många av er läsare har ägnat detta faktum någon uppmärksamhet idag? Jag har. Jag vill ju så gärna att mitt kära blåvitt tar 3 viktiga poäng och hänger på i toppen av Allsvenskan idag. Samtidigt känner jag på mig att kvällen kommer att sluta i moll. Risken är överhängande att jag ikväll kommer att fundera över brända frilägen, taskiga domarinsatser och felaktiga (i mitt tycke) byten.
Mitt i allt funderar jag över varför en människa kan investera så mycket emotionell energi i detta spel. Här följer mina hobbypsykologiska försök till svar (Jenny: Du får gärna rätta mig om jag har fel).
Tre svar på frågan varför man intresserar sig för fotboll:
1. Till skillnad från livet så är fotboll kontrollerbart och på ett plan förutsägbart: Det finns bestämda spelregler. Genom fotbollen kan man kanalisera ut sin glädje, ångest, oro, eufori, besvikelse och vrede som man samlat på sig under en vecka. Det är legitimt och nyttigt att projicera sina (undertryckta) känslor på fotbollen.
2. En människas längtan efter seger/vinst är större än rädslan för förlust. Något i oss människor tilltalas av att slitas mellan hopp och förtvivlan. Dessutom är ju som bekant skadeglädjen den största av glädjeämnen. Och skadeglad blir man ju när AIK får en solklar straff bortdömd.
3. Gemenskap: Fotbollen är en källa till ett nästan outtömligt förråd av samtalsämnen. Man behöver inte ens känna varandra, men om det visar sig att den andre är intresserad av fotboll så finns det alltid något att prata om. Detta har jag märkt ack så tydligt i mitt yrke där jag träffar på många människor som inte riktigt vet vad man ska prata med prästen om.
Nu är det bara 30 minuter kvar till avspark. Hoppas att vi slipper Hjalmar Johnsson på vänsterbacken. Han gör mig så nervös.
För den som vill veta resultatet kan man alltid kolla Text-TV 377.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida