head> Livet i prästgården: Solna AIK - IFK Göteborg 0-1

2007/10/22

Solna AIK - IFK Göteborg 0-1


Två fotbollssanningar befästes denna kväll:
1) Fotboll är inte rättvist.
2) Det är domaren (domarna) som dömer.
Jag tror inte blåvitt vann en enda andraboll. Jag tror inte AIK missade ett enda uppspel. Däremot tror jag att AIK vann bollinnehavet med cirka 75-25. Men vad spelar det för roll? Blåvitt vann mot gnaget med 1-0. Jösses, vilken match. Själv satt jag i källaren på Briggvägen 12 i Onsala (Pelle var omtänksam nog att bjuda in mig till kvällens fotbollshöjdare). Vi suckade och stönade oss igenom matchen. Jag tänkte och Pelle sa "fan, va dåligt dom spelar". En stund in i första halvlek hände det som alla fotbollsintresserade talar om. Hjalmar slog en frispark från högerytterposition. Framför mål blev det sådär grööötit som det blir vid hörnor. Gnagets målvakt ramlade bakåt in i eget mål, blåvitts mittback Mattias Bjärsmyr får bollen på bröstet och stöter in (?) bollen. Målvakten, som alltså ligger ner, slår till bollen på volley med ena foten, cirka 50 cem ovanför mållinjen. Frågan är om den också var över mållinjen. Sanning nr 2 (se ovan) visar att det är domaren, i det här fallet linjedomaren, som avgör sådant. Och han tvekade inte. Mål utdömt för mesta mästarna från Götet.
Göteborg kan tacka sin målvakt och sina duktiga mittbackar att det inte blev något hemmamål. Nu väntar en svettig upplösning nästa helg. IFK möte Trelleborg hemma. Det lär komma mycket folk. Vinner IFK den matchen är saken biff. Vem trodde detta när säsongen började?
Och till sist en tredje fotbollssanning: AIK/Gnaget är inte en stockholmsklubb, även om massmedia gärna framställer det så. Klubben hör hemma i grannkommunen Solna. Rätt ska vara rätt: För inte kallas Sävehof i handbollens Elitserie för göteborgslag. Dom kommer ju från Partille, precis som...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida