head> Livet i prästgården: 2 advent

2007/12/09

2 advent

Idag har vi, precis som så många andra, tänt det andra ljuset i advent. Det är en härlig tid här i prästgården - hustrun har fixat och donat så att vart man än tittar möts man av saker/blommor/dofter som påminner om vilken högtid vi snart ska fira. Dessutom: Till frukost fick jag något som mer än allt annat smakar advent: Tysk Stollen (alltså inte en tysk stolle, utan tysk Stollen).
Vad kan det vara för något? Jo, Stollen är ett tyskt bröd med marsipan och torkade frukter i (och en massa florsocker på) som vi alltid åt hemma vid denna tid. Helena hade via sin polska arbetskollega lyckats komma över denna tyska adventsdelikatess. Fantastiskt!
Idag har vi också tänt ett extra ljus. Den 9 december är nämligen pappa Ulrichs födelsedag. Han skulle fyllt 63 år idag.
Resten av dagen har jag ägnat åt gudstjänster. Sista gudstjänsten i Bua (sorgligt men sant), därefter mässa med dop i Stråvalla (sista dopet som kyrkoherde i Värö...) och så en Grand Final i Värö med barn- och ungdomsgruppernas julspel. Det var stall, det var herdar, det var får och inte minst en massa änglar som det plingade om. Och döm om min förvåning när jag upptäckte fyra bekanta ansikten i en av bänkarna: Finbesök från Alingsås! Vi har ju en konfirmand i släkten och hon hade tydligen lyckats få med sig hela familjen på gudstjänst. Bra jobbat, Frida.
Och så till sist en påminnelse om att min son är en lantis. Vid lunchen undrade han: Pappa, vad är en bambatant? Det är bara att inse att vi bor på en åker i Halland.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida