head> Livet i prästgården: Torsdag

2008/05/29

Torsdag


Idag har jag suttit framför en dator nästan hela dagen. Idag var det nämligen dags att tillverka prästvigningsagendan. Snart är det dags för den första prästvigningen med mig som adjunkt. Agendan ska finnas i två varianter: En "officiell" som delas ut till alla besökare. Den är ganska enkel att fixa ihop. Den andra är lite knixigare, det är vip-agendan. Den innehåller alla instruktioner om förflyttningar, alla liturgiska texter som biskop och kandidater ska säga/sjunga (exempel: de fyra prästlöftena) och annat viktigt. Som tur är behöver man inte uppfinna hjulet på nytt varje år utan man kan kopiera en hel del från tidigare vigningar. Men ändå. Det är mycket nytt inför varje vigning. Som psalmval. Som tur var fick jag tag på biskopen på en kafferast idag så vi kunde bestämma vilka psalmer det ska bli denna gång. Nu ligger två original på mitt skrivbord och väntar på att stoppas in i kopiatorn. Så om någon (mot all förmodan) blivande präst läser detta: Sänd en tanke till adjunkten när du kommer in i domkyrkan och snappar åt dig en agenda. Det ligger mycket arbete bakom den - I can tell! Och så håller vi tummarna att alla namn i processionen är rättstavade...
När jag kom hem blev det mer dator. Isak har äntligen fått en mp3-spelare som funkar, så det var dags att fylla den med musik. Det är nog så tålamodsprövande att sitta bredvid en 8-åring som klickar hej vilt med musen i ett dataprogram (iTunes - jag är laglig nerladdare!) som han inte behärskar (än). Men till slut fick vi till det. Efteråt satte han sig i läshörnan, lyssnade på sin iPod och bläddrade i sitt Pokémonalbum, iförd sin favoritdräkt i blått och vitt. Dagens bild "fångar" Isak rätt bra tycker jag. Håller ni med?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida