head> Livet i prästgården: Berlin

2010/09/30

Berlin

Så var det resdax igen. Denna gång bär det av till Berlin för några dagar.
"Folkkyrka i minoritet" är rubriken för resan och den är ett samarrangemang mellan Stockholms och Göteborgs stift. Resan är en del av pkv. Pkv? Just det! Pkv betyder Parallell KursVerksamhet. Det är något varje blivande kyrkoarbetare ska delta i ett antal tillfällen under utbildningen. Syftet är att bygga broar mellan de akademiska studierna och den kyrkliga verkligheten. Och denna gång tänker vi bygga den bron i Berlin, en stad mest känd för murar.
Cirka 15 studenter från Göteborg och lika många från Stockholm ska under några dagar få uppleva Berlin. Det blir studiebesök i olika församlingar (även den svenska!), diakoniinstitutioner och tro det eller ej: Fotboll. Jo, Stockholm skickar inte bara studenter utan också ett gäng präster. Dessa präster ska bland annat spela en fotbollsmatch mot ett lag bestående av präster från Berlin. Och som av en händelse har man lite ont om folk så min stiftsadjunktskollega i 08-land har erbjudit mig en plats i startelvan. Hm. Att som ängel/IFK:are/blåvittsupporter dra på mig fotbollskor för att representera Stockholm...jabadahut. Men jag är ju en vidsynt präst som utan problem kan se skillnad på sak och person, så visst, jag är på!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida